IS FRUITSUIKER BETER DAN GEWONE SUIKER?

Er bestaat vaak verwarring over de vraag of fruitsuiker beter voor je is dan geraffineerde suiker. Fruit is ontzettend gezond zou je zeggen, maar ook daar zit suiker in. Hoe zit het nou echt? She legt het (via Healthinut) graag aan je uit!

Dezelfde suikers
Suiker is suiker, dat is een feit. Of het nou komt uit bepaalde vruchten, uit honing of gewoon uit een pak. Fruitsuikers bestaan uit een mix van glucose en fructose en dat geldt ook voor toegevoegde suikers als honing, gewone suiker of bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker. Heb je het over geraffineerde suiker dan wordt er bedoeld dat dat alle mineralen en vitaminen eruit zijn gefilterd en er alleen zuivere suiker overblijft. Je zou het misschien niet denken, maar ook deze suikers komen voort uit de natuur (suikerbiet of suikerriet) en bevatten dezelfde mix glucose en fructose als andere suikers. Uiteindelijk wordt het suiker omgezet in glucose, wat ervoor zorgt dat je veel energie krijgt.

Eet het niet té veel
Van te veel suiker wordt je lichaam niet echt blij. Het zorgt voor een stijging in je bloedsuikerspiegel, waardoor je veel honger kan krijgen. Als het echt erg wordt kan dit weer het begin zijn van overgewicht of obesitas. Daarnaast kan te veel suiker zorgen voor verschillende pieken en dalen in je energie, darmproblemen, gaatjes in je tanden en een verstoring van je hormoonhuishouding.
Maar aan de andere kant, leven zonder suiker is ook weer niet mogelijk. Ten eerste kun je het niet uit je dieet gooien omdat in heel veel producten wel iets van suiker zit verwerkt en ten tweede kan je lichaam ook niet leven zonder suiker. Zo hebben je hersens, spieren, organen en zenuwstelsel de energie uit suikers juist nodig. Het is dus een kwestie van zoeken naar het juiste gemiddelde.

Waarom lijkt fruitsuiker dan beter?
Dat komt omdat fruit, naast fruitsuikers, boordevol vezels, vitaminen, mineralen en anti-oxidanten zit. Het is dus juist ook heel gezond voor je! Omdat fruit zoveel voedingsstoffen bevat heb je al gauw genoeg gehad en zo werkt het niet bij producten met toegevoegde of geraffineerde suikers. Ook van versgeperste sapjes krijg je meer suiker binnen dan van echt fruit. Vier geperste sinaasappels drink je in één teug leeg, maar je eet niet zo gauw vier stuks achter elkaar op.

Wat is de conclusie?
Alle suikers blijken dus hetzelfde te zijn. Het grote verschil is alleen dat in fruit veel meer zit wat goed voor je is. Ook eet je niet té veel suiker omdat fruit nou eenmaal goed vult door alle voedingsstoffen. Zolang je zorgt dat je niet te veel suiker binnenkrijgt is er dus niets aan de hand en kun je het gewoon blijven eten!