EET DIT EN HYDRATEER JEZELF

Blog

In Nederland komen ze niet heel vaak voor, maar ze bestaan wel: van die loeihete dagen waarop je je kapot zweet en het gevoel hebt dat je de hele kraan leeg kunt drinken. Hoe zorg je er dan voor dat je genoeg vocht binnen krijgt? Nou, met dit eten bijvoorbeeld. Deze snacks stillen namelijk niet alleen je trek, maar helpen je ook gehydrateerd te blijven.   

Komkommer

Deze groene, waterige vriend biedt je lekker veel verkoeling tijdens de warme dage. Hij bestaat voor maar liefst 98 procent uit water! Een hele goede snack om te eten dus tijdens de warme dagen. Het is ook nog eens een ware alleskunner; dip ‘m in de humus, doe schijfjes op je vermoeide ogen of gooi het samen met wat citroen en munt in een karaf om je water een lekker smaakje te geven. Er zit bijna niks in, dus je kunt er ook nog eens zoveel van eten als je wilt.

 

Radijsjes

Nog zo’n fijne snack tijdens de warme dagen; radijsjes. Deze mooie roze en witgekleurde bolletjes hebben niet alleen een pittige kick, maar zijn ook nog eens hydraterend met hun 95 procent water. Extra veel reden dus om een bakje in je koelkast te zetten of je salades en broodjes ermee op te leuken. 

Watermeloen

Watermeloen, de naam zegt het natuurlijk al. Met z’n 92 procent zit deze rode meloen bommetje vol water. En wat is er tijdens hele hete dagen nou lekkerder dan met je hoofd in een halve schijf meloen te duiken (mits je doekjes bij je hebt om je plakhoofd schoon te maken)? Je moet er wel wat ruimte voor hebben in je koelkast en je een breuk tillen voor je die hele meloen in huis hebt, maar dan kun je er daarna wel een paar dagen van genieten. Mocht je niet zo van de watermeloen zijn, kun je ‘m ook vervangen voor een stuk cantaloupe.

 

IJsbergsla

Volgens sommigen is ‘ie wat saai, maar een krop ijsbergsla bevat zo’n 95 procent water en mag daarom zeker niet in dit lijstje ontbreken. Maak je broodje vullender en frisser door er een paar blaadjes ijsbergsla op te doen, dip wat bladeren in een lekker dipsausje, doe het door je smoothie of vervang de broodjes van je burger door een paar grote bladeren. Of maak er gewoon een lekkere salade mee. Kan natuurlijk ook nog.

 

Ananas

Iets minder waterig dan de watermeloen, maar net zo lekker op een warme zomerdag is de tropische ananas. Die bestaat voor zo’n ongeveer 87 procent uit water en mag dan eigenlijk ook niet in je strandtas of koelkast ontbreken. Snijd het thuis in stukken, mix met wat kokos of met ander fruit als mango en kiwi en geniet. 

Bloemkool & broccoli

Je zou het misschien niet zeggen als je deze groene en witte kroppen ziet – ze zien er nou niet bepaald juicy uit – maar ze zijn toch echt hydraterend. 92 procent van de bloemkool en 90 procent van de broccoli bestaat uit water. En laten ze dan ook nog eens erg gezond voor je zijn. Je hoeft er niet per se iets mee te doen, maar kunt ze gewoon rauw eten met een dipje als humus. Mocht je dat niks vinden, kun je ze natuurlijk ook koken en een lekker soepje maken. Een beetje bouillon erbij en wat andere groentes en je bent al klaar.

 

Selderij

Maar liefst 96 procent van de selderij bestaat uit water. Daarnaast is het ook nog eens een lekker knapperige groente en daarmee een ideale snack om tijdens een dagje strand op te knagen. Daarnaast doet ‘ie het ook erg goed in smoothies en andere groene sapjes.

 

Psst! Op de warme dagen is het eten van deze dingen natuurlijk niet voldoende. Je moet ook genoeg water blijven drinken.