9 X ZO BLIJF JE GEZOND TIJDENS JE REIS

Als je naar buiten kijkt lijkt het niet altijd zo, maar het is toch echt zomervakantie. Dat betekent natuurlijk dat er veel reisjes worden gemaakt, waarin de meesten de boel even lekker de boel laten. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je gezond blijft tijdens zo’n reis waarin allerlei lekkere en ongezonde verleidingen op de loer liggen? 

1. Ga je vliegen? Zorg er dan voor dat je genoeg gezonde snacks in je tas hebt zitten waar je tijdens de vlucht van kunt eten. Dan weet je in elk geval zeker dat wat je eet ook goed voor je is en lekker smaakt. Vergeet ook zeker niet voldoende water te drinken! Mocht je een hele lange vlucht maken, neem dan ook een slaapmasker mee en een kussen voor je nek, zodat je het jezelf zo comfortabel mogelijk maakt en een beetje uitgeslapen het vliegtuig uitstapt.

 

2. Beweeg! Ook tijdens je vlucht ja. Heel lang zitten is niet goed voor je, dus sta zo vaak mogelijk op van je stoel en loop een stuk door de gang. Zit je helemaal bij het raam en kun je echt niet de hele tijd over een stel vreemden heen klimmen? Er zijn genoeg oefeningen die je in je stoel kunt doen.

3. Als je in een appartement zit of een koelkast in je hotelkamer hebt, is het een aanrader om af en toe even de supermarkt te bezoeken en water, fruit en andere gezonde dingen in te slaan. Mocht je dan plotselinge trek hebben, kun je zo altijd iets uit je koelkast trekken en hoef je niet naar die reep chocolade uit de minibar te grijpen. Als je dan toch in de supermarkt staat om de koelkast te vullen, kun je meteen een zakje noten en wat gedroogd fruit meenemen. Mix ze door elkaar en je hebt een snelle en simpele trailmix die je met je mee kunt nemen naar het strand, bij bezoekjes aan leuke steden en andere activiteiten.

 

4. Neem altijd een grote fles water mee naar het strand. En dan bedoelen we ook echt van die joekels van flessen van minstens 1,5 of 2 liter. Als je die naast je hebt staan, heb je in elk geval genoeg bij je om jezelf goed te hydrateren. Ben je veel op pad? Neem dan in elk geval een flesje mee dat je veel kunt vullen.  

5. Als je op vakantie bent, wil je jezelf de lekkere drankjes natuurlijk niet verbieden. Snappen we, maar ga niet helemaal los met de cocktails en vruchtensapjes. Die zitten namelijk vol met suikers. Wissel af met water (of ga eens een avondje uit zonder) en kies voor drankjes waar de minste troep en suikers inzitten. Kies bijvoorbeeld voor wodka of een glas champagne en mix je alcohol niet met frisdrank maar met spa rood en een schijfje citroen. Oh, en laat je na je avond stappen niet overhalen om dat dikke frietje naar binnen te werken. 

 

6. Het is een beetje een open deur, maar kies voor de gezondere opties als je uit eten gaat. Ga wat vaker voor salades en sla het broodmandje en de toetjes over. Het mag af en toe natuurlijk best, maar als je elke avond in een restaurant zit, kun je het beter een paar keer overslaan.

 

7. Neem een duik in het zwembad van je hotel of maak een ochtendwandeling over de camping als de rest nog slaapt (wel oppassen voor de tentharingen als je dit heel vroeg in de ochtend gaat doen). Ook een aanrader; sla de ritjes in je auto of de bus zoveel mogelijk over en ontdek je omgeving te voet of met de fiets. Dan krijg je ook nog eens sneller een bruin kleurtje en zie je veel meer om je heen.

 

8. Eet voldoende vezels. Iedereen kent het waarschijnlijk wel, op vakantie ga je toch altijd iets minder gemakkelijk naar de wc. Of als je pech hebt, veel te makkelijk. Zorg er dan ook voor dat je voldoende vezels eet, zodat alles zijn normale gang blijft gaan. Eet dus voldoende vers fruit en snack met groentes. 

 

9. Last but not least: ga even helemaal offline. Geef jezelf de tijd om te genieten van je vakantie en ga niet de hele tijd op wifi zitten om je mail te checken of de Instagram feed van je vrienden bij te houden. Dat doe je thuis al vaak genoeg, dus waarom zou je dat ook doen als je lekker op reis bent? Je bent weg om even bij te komen en van thuis te ontsnappen, doe dat dus ook!