10.000 STAPPEN

Je hoort het tegenwoordig overal: we moeten allemaal 10.000 stappen per dag zetten om gezond te blijven. Maar hoe komen we eigenlijk bij dat aantal en wat betekent het nou echt? 

Die 10.000 stappen zijn natuurlijk niet zomaar vanuit het niets verschenen. Er zit een theorie achter, en wel die van de arts Yoshiro Hatan. Volgens hem hebben mensen die dagelijks genoeg bewegen een betere gezondheid dan de mensen die dat niet doen. Maar ja, wat moet je nu onder genoeg bewegen verstaan? Hatan besloot de minimale hoeveelheid beweging uit te drukken door een minimaal aantal stappen uit te rekenen: 10.000 per dag. 

Voordelen

10.000 stappen dus, dan zit je goed. Maar wat zijn de voordelen dan? Volgens verschillende onderzoeken waarin testpersonen van minder beweging naar 10.000 stappen per dag gingen, bleek dat hun gezondheid stukken beter werd. Mensen die te weinig bewegen kunnen gewicht verliezen, meer energie krijgen en het zou risico's op ziektes verminderen. Ook fijn, al dat lopen kan alle slechte gevolgen van te veel en lang zitten tegen gaan. Het idee achter die stappen is dus dat je niet per se intensief hoeft te sporten om gezond te blijven, als je maar genoeg beweegt om de 10.000 te halen. 

Van 6000 naar 10.000

Daar moeten de meeste mensen wel wat extra werk voor doen, want we zouden gemiddeld zo'n 6000 stappen zetten. Met een half uurtje flink wandelen maak je daar 10.000 van (hier zie je dus ook die 30 minuten bewegen per dag - regel terug die we in Nederland kennen), maar daar moet je dus wel de tijd voor nemen. Gelukkig hoef je die duizenden stappen hoef je niet achter elkaar te zetten, maar mogen gewoon verspreid over de dag. Dit maakt het dan ook een realistisch doel voor mensen van alle soorten lengtes, leeftijden en kilo's.

 

Zo zet jij die 10.000 stappen

Nou sport jij natuurlijk heel erg vaak. Maar toch, je hebt ook rustdagen waarop je niet zo actief bent. Dikke kans dat die 10.000 stappen toch een stukje lastiger te halen zijn. Hoe je die stappen toch bereikt als je een kantoorbaan hebt waar je de hele tijd zit?

 

  • Neem altijd de trap als je die kunt pakken.
  • Pak niet de auto of fiets naar de supermarkt, maar ga lopen.
  • Maak je gebruik van de bus? Stap een aantal haltes eerder uit en loop de rest.
  • Maak na het eten een gezellig wandeling om even een frisse neus te halen en het eten te laten zakken.
  • Download een app als Pokémon Go en ga buiten op Pokémon’s jagen! Dan zit je zo aan de 10.000.