SLAAPTIPS TIJDENS DIT WARME WEER

Heerlijk die zonnige dagen, maar die plakkerige hitte ’s nachts doet ons minder goed. De gevolgen van zo'n warme nacht zijn draaien en woelen in je bed, piekeren en heel licht slapen, waardoor je concentratie de volgende dag ook weer minder is dan gewenst. Zo zorg je ervoor dat je wél kunt slapen in deze tijd van het jaar.

Neem een warme douche
Je zou denken dat koud water je lichaamstemperatuur laat dalen, maar het tegendeel is waar. Hierdoor warm je juist snel op omdat je lichaam denkt dat je het koud hebt.

Rolluik naar beneden
Doe wanneer je niet thuis bent het rolluik naar beneden of de gordijnen dicht. Zo komt de zon niet direct je slaapkamer binnen, waardoor je kamer niet constant opwarmt.

Haal je deken uit het dekbedovertrek
Leg hem een tijdje ergens in de kast of aan het voeteneind van je bed. Als je alleen onder je dekbedovertrek slaapt krijg je het veel minder snel warm. Zorg wel dat dit een katoenen is, evenals je pyjama, want katoen voert vocht af.

 

Doe het raam op een kier
Als het 's nachts warm is in je kamer, kun je soms beter het raam op een kier zetten. Het koelt buiten sneller af dan in jouw slaapkamer en laat dat nou precies nét zijn wat je wilt. Ook een ventilator kan helpen om de koelere lucht door je kamer te verspreiden.

Trek niet teveel kleren aan
Dit klinkt logisch, maar als jij gewend bent altijd in een pyjamabroek en pyjamashirt te slapen kan het soms even wennen zijn. Met dit hete weer kan je een broek prima laten liggen ’s nachts.

Eten en drinken
Wat betreft voedsel kan je het best niet te veel eten voor je naar bed gaat. Je lichaam moet harder werken wanneer het iets moet verteren. Hetzelfde geldt voor een glas alcohol.

Zet een glas water neer
Als je op je nachtkast een glas water neerzet, kun je wanneer je wakker wordt van de hitte even wat drinken. Door water te drinken koelt je lichaam af. Het nadeel is wel dat je dan vaker naar de wc moet 's nachts.