ALL ABOUT LIIT

Van een high intensity interval training (HIIT) heb je intussen vast wel gehoord. Een training vol afwisseling en met loeizware oefeningen die je hijgend en zwetend achterlaten. Maar ben je ook al bekend met de low intensity interval training, oftewel LIIT?

LIIT vs. HIIT

Het idee achter LIIT is hetzelfde als HIIT; een intervaltraining waarbij je korte en snelle periodes van oefeningen met een hoge intensiteit afwisselt met een periode van oefeningen met een lage intensiteit. Het verschil tussen die twee zit ‘m in de mate van intensiteit bij de zwaardere intervallen. In het geval van LIIT zijn die zwaardere intervallen minder intens. Het is dus eenzelfde soort training, maar dan met minder zware oefeningen in de kortere periodes. 

Afwisseling is key

Deze vorm van intervaltraining is opgezet vanuit de kennis dat je ook veel calorieën verbrandt als je afwisselt tussen minder intense oefeningen. Zolang de intensiteit maar niet constant hetzelfde is. Een training waarbij je afwisselt tussen verschillende wandeltempo’s kan zo ook al veel goeds voor je lichaam doen, zo bleek uit dit onderzoek. Tijdens een rondje wandelen kun je simpelweg door verschillende tempo’s aan te nemen al meer energie verbranden dan wanneer je constant op eenzelfde tempo loopt. Dus ook als je geen zin hebt om er keihard tegenaan te gaan, kun je door effectief bewegen toch veel calorieën verbranden. Dat is goed nieuws, nietwaar?

Voordelen

HIIT-oefeningen zijn heel heftig en daar heb je gewoon niet altijd zin in. Of misschien heb je nog wel wat last van blessures of niet genoeg energie omdat je er een langere tijd uit hebt gelegen. In dat geval kan LIIT een goede oplossing zijn. Wel de voordelen van intervallen, maar iets minder heftige trainingen. Door af te wisselen went je lichaam niet aan de oefening, zal je ook tijdens de rustigere periodes meer vet blijven verbranden en kun je je conditie verbeteren. Daarnaast kost het je ook minder tijd dan een gewone training, waardoor het een goede oplossing is voor de dagen dat je druk bent. 

How to LIIT

Nog even ter herhaling, LIIT heeft twee tempo’s. De zogenaamde herstelperiode met een lage intensiteit, waarbij je een gesprek met iemand kunt voeren, en de kortere periode met een verhoogde, maar niet hele zware intensiteit. De intervaltraining kan worden toegepast bij verschillende soorten sporten. Bij hardlopen zou een training er als volgt uit kunnen zien: 5 minuten op een hoger tempo joggen, dan op een gematigd tempo dezelfde afstand rennen, opnieuw 5 minuten op hoger tempo joggen en wederom diezelfde afstand op een gematigd tempo afleggen. Deze routine herhaal je vervolgens een paar keer. Ben je meer van het fitnessen? Dan geeft dit filmpje een beetje een idee van hoe een low intensity interval training eruit zou kunnen zien: