WAKE UP CALL: EEN GOED BEGIN

Hoe je je dag begint, kan veel invloed hebben op hoe de rest van je dag verloopt. Een slechte ochtend kan ervoor zorgen dat je de rest van de dag niet in de goede flow komt en er van alles misgaat, terwijl een goede ochtend een kickstart kan zijn voor een productieve dag. Die dagen heb je natuurlijk het liefst. Daarom: 5 tips voor een goed begin van de dag. 
 

1. Dit wil je misschien liever niet horen, maar we gaan het je toch vertellen: zet je wekker vroeger. Het zorgt ervoor dat je minder hoeft te haasten en te stressen, waardoor je met een beter gevoel de deur uitgaat. Zo kun je rustiger opstarten en de dingen doen die je graag wilt doen en heb je genoeg tijd om de andere stappen uit deze lijst te doen. Mocht je geen slaap willen missen, zorg er dan voor dat je ‘s avonds een half uurtje eerder naar bed gaat. 

2. Drink een halve liter water. Doe dit direct nadat je wakker bent. Na een hele nacht niet drinken is je lichaam wat uitgedroogd en kan ‘ie wel een oppepper gebruiken. Hij functioneert namelijk wat minder met een vochttekort. Een halve liter water hydrateert je en zorgt ervoor dat je lichaam, hersenen en organen hun werk goed kunnen doen. Het zou je hersenen zelfs sneller laten werken. Maak het jezelf extra makkelijk door een flesje naast je bed te zetten, zodat je meteen kunt beginnen.

3. Doe een korte work-out van vijf minuten (of langer als je daar de tijd voor hebt). Je begint je dag fitter en maakt jezelf meteen wakker. Een work-out geeft je energie, maakt je geest scherper en zorgt voor een productievere dag. Een paar simpele rek- en strekoefeningen zouden al wonderen kunnen verrichten, maar yoga of een rondje rennen kan natuurlijk ook.

4. Zorg voor je geest. Neem even een momentje voor jezelf voordat de drukte van de dag begint, zonder je telefoon en andere afleidende apparaten. Al is het maar vijf minuten. Lees een boek, luister naar wat muziek of mediteer even. Dit is ook het ideale moment om na te denken over wat je vandaag allemaal wilt doen en dit voor jezelf op te schrijven. 

5. Eet een goed en vullend ontbijt, waar je de rest van de ochtend goed op vooruit kunt. Het liefst iets wat je lekker vindt en wat goed is voor je lichaam. Ga bijvoorbeeld voor een kom havermout met noten en fruit, crackers met avocado of een bak yoghurt met muesli (link naar recept) en andere toppings. Neem ook de tijd om van je ontbijt te kunnen genieten, zodat je niet alles haastig naar binnen hoeft te schrokken.