HEALTHY HIGH TEA VOOR MOEDERDAG

Jup. Vandaag mag je mams in het zonnetje zetten, want: moederdag. En voordat je haar (en jezelf!) helemaal volstopt met chocola en dikmakende scones, hier wat recepten voor een gezonde high tea. Healthy én hartstikke lekker.

Thee, thee en nog meer thee

De allerbeste (en wat ons betreft allerlekkerste) oplossing voor een gezonde thee is verse muntthee. Het enige wat je nodig hebt, zijn takjes munt en eventueel wat honing om het zoeter te maken. Anders kun je natuurlijk ook kiezen voor groene thee, vanwege de krachtige antioxidanten, of voor rooibosthee wat vol vitaminen en mineralen zit.

Smoothietime

Een lekkere smoothie kan tijdens een high tea natuurlijk niet ontbreken. Zorg ervoor dat je maar een klein beetje maakt, zodat je niet helemaal vol zit. Giet de smoothie in een klein glaasje en garneer het met bijvoorbeeld een stukje fruit. Wij zijn erg fan van de frisse groene smoothie, maar je kunt natuurlijk heel veel verschillende varianten maken.

Fruitig en fris

Superlekker en hartstikke kleurrijk zijn verschillende fruitspiesjes. Neem wat kiwi, aardbeien, banaan, meloen en mango en snijd ze in even grote stukken. Verdeel ze over de satéstokjes en prik in een grote aluminiumbal.

Mini sandwiches

Ook sandwiches kunnen best gezond zijn, mits je er geen lading boter of roomkaas overheen smeert. Kies bijvoorbeeld voor kalkoen/mango sandwiches. Neem casinobrood en snijd er de korstjes vanaf, neem plakjes gerookte kip, een verse mango en een handje rucola. Maak honingmosterdsaus door wat honing en mosterd te mixen en er wat tijm door te roeren. Snijd de mango in plakjes. Doe de honingmosterdsaus op het brood, doe er een plakje kalkoenfilet, een plakje mango, wat rucola en nog een plakje kalkoenfilet op. Snijd het casinobrood in kleine driehoekjes.

Je kunt ook gaan voor de zalmvariant. Gebruik dan als dressing wat crème fraîche met dille en bieslook en een beetje honing om het wat zoeter te maken. Snijd komkommer in dunne plakjes en doe samen met de zalm tussen het brood.

Mmmmuffins

Deze lekkere muffins zijn nog gezond ook. Je gebruikt weinig suiker, maar zorgt er toch voor dat ze lekker zoet zijn. Neem 130 gram havermout, een ei, 50 ml olijfolie, 100 ml melk, 10 gram honing, een zakje bakpoeder, 60 gram gedroogde vijgen, 20 gram blauwe bessen, een handje walnoten, wat kaneel en een snufje zout. Verwarm de oven voor op 180 graden. Maal de havermout tot meel in een keukenmachine. Doe de kaneel, het bakpoeder en het zout erbij en meng erdoorheen. Voeg vervolgens het ei en de olijfolie toe en klop tot een smeuïg beslag. Doe er de melk bij, voeg de honing toe en meng nog even goed door elkaar. Snijd de vijgen en de walnoten en voeg die samen met de blauwe bessen toe aan het beslag. Doe het beslag in kleine muffinvormpjes en bak in ongeveer 25 minuten tot ze gaar zijn.

Gezonde appelflapjes

Kaneel, rozijntjes en appel samen kan niet verkeerd. Alleen wordt het vaak gemaakt met een flinke lading suiker. Met deze Griekse yoghurt-variant maak je ze niet alleen superlekker, maar ook nog eens heel gezond. Check het recept hier.