WAAROM JE MOBIEL NIET DE JUISTE BEDPARTNER IS

Voor het slapengaan nog even je smartphone erbij pakken en door je Instagram feed scrollen, naar de foto's van je laatste stapavond kijken of de vlogs van die bekende YouTuber bekijken. Gewoon, net zolang tot je echt moe bent en in slaap valt. Maak jij je hier ook schuldig aan? Wij geven je vijf redenen waarom je je telefoon beter uit kan doen en weg kan leggen voor het slapengaan.  

1. Het licht dat uit je mobiele telefoon komt, rommelt met je slaaphormonen en vermindert je nachtrust. Op het moment dat jij in bed ligt en nog even je Instagram checkt, houd je jezelf onbewust wakker doordat de aanmaak van het natuurlijke slaaphormoon melatonine wordt verstoord. Dit komt door het blauwe licht van je telefoon. Er zijn inmiddels functies voor je telefoon waarmee je de kleur aanpast en geel maakt, maar dat blauwe licht is niet het enige probleem van een mobiel in bed. Je houdt jezelf en je hersenen namelijk actief, terwijl je eigenlijk uit zou moeten rusten.

2. De verminderde nachtrust die je mobiel veroorzaakt, kan volgens dit onderzoek uit New Jersey voor aardig wat ellende zorgen: een slechtere gezondheid, slapeloosheid, een slechter humeur en een verminderde alertheid. Die telefoon wegleggen kan er dus ook voor zorgen dat je beter gehumeurd wakker wordt en je dag een stuk productiever is!        

3. 90 groepsberichten binnenkrijgen op Whatsapp, gebeld worden door een van je dronken vrienden of ’s ochtends heel vroeg een pling horen van een nieuwe werkmail. Als je telefoon op vliegtuigstand staat en niet naast je in bed ligt, hoor je deze geluiden tenminste niet. Zo word je ook niet verleid om midden in de nacht op je telefoon te kijken en je al veel te vroeg met je werk of met andere onnodige zaken bezig te houden, terwijl je eigenlijk gewoon lekker hoort te slapen. 

4. Ben je afhankelijk van je telefoon als wekker? Dan is er nog een voordeel aan het wegleggen van je mobiel: je moet je bed uit om je wekker uit te zetten. Dat is op het moment dat dat kreng gaat natuurlijk klote, maar op die manier ben je in elk geval wel meteen uit bed. Ideaal voor alle snoozers die nog wel eens te laat komen doordat ze net iets te lang blijven liggen.

5. De tijd die je overhoudt met het niet kijken naar YouTube, Facebook en Pinterest, kun je mooi gebruiken om even bij te komen, een boekje te lezen en wat tijd voor jezelf in te lassen. Al heb je een dikke kans dat je eerder in slaap kukelt zonder al die afleidingen van je telefoon. In dat geval heb je extra slaap: winning!