WAAROM JE MIDDAGDUTJE SLECHT KAN ZIJN

Ben jij wel fan van een dutje tussen de middag; gewoon heel even onder de dekens kruipen en er na een uurtje weer onder vandaan komen? Of val je gewoon standaard in slaap als je op zondagmiddag op de bank zit? Dan hebben we misschien slecht nieuws voor je. Langere dutjes zouden namelijk niet zo goed voor ons zijn.

Het metabool syndroom

Wie ’s middags veertig minuten of langer slaapt, zou volgens dit onderzoek een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van een metabool syndroom. Dat klinkt behoorlijk creepy, maar wat houdt het eigenlijk in? Het metabool syndroom is een benaming voor meerdere gezondheidsklachten die allemaal het gevolg zijn van een verslechtert metabolisme: gewichtstoename (vooral rond je buik), een hoge bloeddruk, hoog cholesterol, een slechtere conditie en een hoge bloedsuikerspiegel. Dat klink al vervelend genoeg, maar de gevolgen van deze klachten zijn nog erger, ze zouden namelijk tot diabetes en zelfs hartklachten kunnen leiden als er niets aan wordt gedaan.


Power to the powernap

Normaal gesproken wordt dit syndroom in verband gebracht met slecht eten en veel te weinig bewegen, maar volgens het Engelse onderzoek zouden lange middagdutjes dus ook weleens een boosdoener kunnen zijn. En dat niet alleen, een hele middag oververmoeid rondlopen heeft hetzelfde effect. Dus je kunt nog zo gezond eten en fanatiek sporten, dat 1 uur lange middagdutje dat je soms doet, zou dus weleens wat nadelige gevolgen voor je kunnen hebben.

Dat bewijst maar weer eens dat een goede nachtrust erg belangrijk is. Mocht je toch een korte nacht hebben gehad en heel erg veel behoefte hebben aan een beetje slaap tussen de middag, kies er dan voor om een powernap van 10 tot 20 minuten te doen. Dit zou precies lang genoeg zijn om je opgewekt te laten voelen en met een verhoogde creativiteit en alertheid wakker te worden. En er is is geen verhoogd risico op dat enge syndroom. Power to the powernap dus!