DEZE LIFESTYLE MOET JE ECHT PROBEREN

Er zijn zoveel eetwijzes en diëten op de wereld dat het eigenlijk niet meer bij te houden is. Heb je bijvoorbeeld ooit gehoord van Whole30? Dit voedingsprogramma belooft je leven binnen 30 dagen te veranderen. Hoe? Vandaag vertellen we je meer over.

Binnen 30 dagen je hele leven veranderen. Dat is nogal een grote belofte die de bedenkers van het Whole30-programma maken. Toch zijn er duizenden mensen die de uitdaging aan zijn gegaan sinds Melissa en Dallas Hartwig Whole30 in 2009 hebben ontwikkeld. Heel veel hoef je niet te doen voor dit verbeterde leven, maar je moet wel veel discipline hebben. Bij Whole30 draait het allemaal om het eten van de juiste producten; je eet 30 dagen lang alleen goed en gezond voedsel en laat al het slechte junkfood en bewerkte eten staan. Een makkelijke uitdaging is het niet, want de lijst met verboden voedselgroepen is aardig lang. Wie het aandurft zal dus flink wat meer denkwerk en voorbereidingstijd in de maaltijden moeten steken.

De verboden lijst

Tijdens deze 30 dagen zijn er vooral een heleboel dingen die je niet mag eten. Granen, alle soorten suiker of zoetstoffen, alcohol, zuivel, peulvruchten, pindanoten, alle soorten sojaproducten, witte aardappelen, sommige soorten gedroogd fruit en alles wat bewerkt is of waar gekke e-nummers inzitten, je kunt het allemaal van je boodschappenlijstje weglaten.

En ze zijn streng, want in die 30 dagen mag je die verboden producten dus ook echt niet eten. Geen cheatmeals dus en ook niet die ene uitspatter van een avond waarbij je van de lekkere wijntjes geniet. Zelfs gezonde versies van ongezonde dingen maken – zoals een pannenkoek van kokosmeel of gezondere koekjes – is binnen deze 30 dagen not done. Het gaat er allemaal om dat je leert te genieten van gezond, simpel en clean eten, zonder poespas of dingen die het aantrekkelijker maken.

Wat mag je dan wel?

Echt eten, met zo min mogelijk ingrediënten. Eieren, vlees, vis, een heleboel groentes, een beetje fruit en gezonde vetten als olie, noten en zaden en pitten. Ook zijn er nog een paar peulvruchten die je wel mag nemen, zoals groene boontjes, sugar snaps en peultjes. Daarnaast mag je gebruik maken van zout, azijn (zonder suikers), geklaarde boter, ghee en kun je je eten wel wat zoeter maken met behulp van fruit. Hoeveel je eet hoef je niet bij te houden, je telt geen calorieën en gaat niet wegen, maar eet gewoon wanneer je er zin in hebt (maar niet te veel van het fruit en de noten en zaden snoepen). Voor lunch bijvoorbeeld een groene salade met tonijn, een eitje en peper en zout en met avondeten een zoete aardappel gevuld met avocado en tomaat. 

Hoe veranderd Whole30 je leven?

Door alle "unhealthy, hormone-unbalancing, gut-disrupting, inflammatory food groups" 30 dagen lang te schrappen, zou je je lichaam resetten en de kans geven om te helen van al het slechte eten dat je naar binnen werkt. Je zult je beter voelen, meer energie krijgen, beter slapen en ontdekken wat deze producten allemaal voor effecten op je lichaam hebben. Je smaak, je relatie met eten en hoe je over voeding denkt, je cravings en eetgewoontes, het zou allemaal kunnen veranderen als je Whole30 volgt. Mits je je echt aan de regels houdt en die dagen alleen maar eet wat je mag eten.
Zou jij het aandurven?