DÉ YOGAPOSES BIJ RUGPIJN

Dat yoga ontspannend werkt zal voor vele van jullie She-lezeressen geen nieuws meer zijn. Niets is fijner dan jezelf ’s avonds na een dag werken terug te trekken in de yogazaal en even he-le-maal zen te worden. Ook voor pijntjes in je rug kan yoga een goed idee zijn!

Rugpijn is een veelvoorkomende klacht die wel ergens aan te linken valt. Veel mensen hebben een baan van 9 tot 5 en zitten de hele dag maar stil voor de computer. Helemaal niet gek dus dat je daar last van krijgt! De volgende oefeningen kunnen je helpen de klachten te verminderen.

Knieën twist


Ga op je rug liggen met je knieën gebogen omhoog en je armen gespreid naar buiten. Breng vervolgens je knieen rustig naar één kant naar de grond en houd je schouders plat tegen de vloer. Houd dit een paar minuten aan en wissel dan om.

Stretch je harmstring


Ga plat op je rug liggen, buig je linkerknie en plaats er een trainingselastiek omheen. Strek nu hetzelfde been strak naar het plafond en houd dit een paar minuten aan. Wissel vervolgens van been.
 

Holle en bolle rug + gestrekt lichaam


Ga met beide knieën en handen op de grond staan. Adem in. Maak je rug bol en adem ondertussen uit. Wanneer je weer inademt strek je je rechterbeen en linkerarm vooruit. Wissel het vervolgens weer om.

Benen tegen muur


Deze oefening is erg makkelijk. Strek je benen omhoog en duw je billen volledig tegen de muur aan. Strek hierbij ook je armen naar buiten. Houd dit 5 tot 10 minuten vast.
 

Naast deze pijnverminderende oefeningen kun je ook gebruik maken van het volgende filmpje. Good luck!